Förlåt för att jag inte vill dö

Novembers mörker rullar in nu. Det är mörk när jag vaknar och när jag går till skolan är solen knappt uppe. Om jag slutar runt fyra är det mörk när jag går hem. Det är mörkt nästan hela tiden efter att jag kommit hem från skolan. Idag är då ett undantag, men har dans ikväll vid åtta vilket betyder att jag måste gå hemifrån halv sju. Gå till Telegramvägen själv, i detta förbannade mörker. Lite läskigt är det med alla rån- och våldtäksförsök som varit där under det närmsta året men vad gör man inte för dansen? När jag går till bussen har jag gråa mjukisbyxor och en svart jacka. Och reflexer. Vet inte hur många personer jag och mamma blivit arga på när vi suttit i bilen på kvällen när de gått i väggrenen i helt svarta kläder. Ska det vara så svårt att sätta på sig en liten gul eller vit grej som underlättar extremt mycket för bilister och mopedister och motorcyklister? Jag tror dock att det är så att man, speciellt ungdomar, inte har på sig det för att de ska vara "coola" bland sina kompisar. Och jag förstår dom. Jag har själv fått kommentarer som "Nämen har mamma tvingat på dig reflexer?" och "men Hanna är du seriös?". NEJ JAG TOG PÅ MIG DEM SJÄLV OCH JA DET ÄR JAG. Herregud, förlåt att jag inte riktigt känner för att bli påkörd när jag är 17 år gammal. Kommer nog inte vilja bli det även när jag blir äldre heller.
 
De dagar när jag glömt att ta på mig reflex när det har hunnit bli mörkt när jag går hem kan jag känna mig lite osäker, speciellt om jag ska gå vid en väg eller liknande. Jag kommer ihåg en labb som jag gjorde i åttan där vi skulle undersöka just reflexer. Om man inte hade några reflexer på sig alls syntes man när avståndet mellan lampan och människan utan reflexer var 43,5 meter. Det är ingenting om du sitter och kör en bil i 50 km/h. Om man hade en vit reflex på sig syntes man vid 86,5 m mellanrum, och om man hade fem reflexer såg man människan 120 m bort. Nu kanske inte alla känner för att gå runt med fem reflexer, men bara en vit reflex gör stor skillnad (sträckan blev dubbelt så lång än om man inte hade någon reflex alls liksom...) 
 
Så snälla, använd reflexer nu när det börjar bli mörkt. 
här får ni en bild på en katt
 

kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: