Julmarknad och brända mandlar

Var inne i stan idag och gick på julmarknad. Den i Kungsträdgården hade stängt, så det blev bara den i Gamla Stan. Inhandlade som vanligt lite brända mandlar eftersom det är typ det godaste julgodiset som finns men vandrade annars mest bara runt. Var först där med Hanna och hennes familj och träffade sedan en annan kompis (pluspoäng till mig som är social). Haha, egentligen brukar man aldrig hitta något sådär superroligt på julmarknader, men de är ganska mysiga! Såg en massa söta hundar som jag funderade på att kidnappa med tanke på hur vår egen lilla vovve inte har varit hemma på över en månad, lustiga lurviga hattar och asiatiska turister med kamerorna i högsta hugg som inte riktigt förstod sig på kösystemet när de skulle försöka köpa brända mandlar.

Idag tror jag att vi ska köra lite höjdhoppning på träningen och jag ser fram emot det med lite skräckblandad förtjusning, det var några år sedan jag tränade hoppning ordentligt (då på en tjock liten C-ponny som jag kom förvånansvärt bra överrens med) och jag har inte riktigt kommit in i det ordentligt än. Men Wilma tycker att det är superkul och hoppar riktigt bra, så det ska nog gå bra! Om ni inte hör från mig på några veckor är det dock för att jag flög av och/eller svimmade av skräck...

Vi har lärt oss nya saker idag = skola utanför skolan

Yes, ni läste rätt. Idag var en museumdag! Med andra ord vår lärare bestämde sig för att klassrum var överflödiga och att vi skulle uppleva arkitekturen och Nobel på nära håll... typ. Jag tror att det var så han tänkte. Han bestämde det igår eller något sånt. Men vi besökte i alla fall Arkitektur- och Designcentrum (f.d. Arkitekturmuseet) och Alfred Nobels museum. Jag berättade gamla fina historien om hur klass 9D prompt skulle klättra upp på den stora snöhögen medan Mentor #1 suckade och försökte hålla ordning på oss ("Men Moa, inte du också!") och Mentor #2 glatt inte brydde sig för det var tydligen inte hennes problem. Idag var det en lärare som höll koll på över 30 elever och det var inga större problem. Min teori är att vi har blivit för trötta för att orka bråka. Jag fotade lite med mobilen, trots att kameran låg i väskan...

Jag har dessutom passat på att bli gräsligt förkyld och igår somnade jag i soffan vid halv tio. Det ska bli spännande att rida imorgon, men lyckligtvis brukar Wilma bli ganska snäll när man själv är trött och sjuk. Kanske är det roligare att bråka när man har någon ordentlig att bråka med? Hon är, trots sitt friska humör, en ganska rolig häst att umgås med. Igår skulle hon prompt ställa sig i vattentunnan igen och slog omkull hinkar och redskap i farten! Det är ju så otroligt tråkigt att stå stilla, så varför inte riva halva stallet när man ändå är igång? Men jag har ändå upplevt att hon har blivit lite piggare och gladare under de fyra månader vi har haft henne, vilket är jätte roligt!

Sjukis strikes again

Jag har gått och blivit sjuk igen. Vaknade upp med 38 graders feber och halsont, yippie! Supertråkigt för jag och några klasskompisar ska på torsdag åka upp till Funäsdalen, så jag hoppas verkligen att jag hinner bli någorlunda frisk till då. Annars vill jag följa med ändå haha.

Borde väl gå och lägga mig egentligen... ELLER så gosar man ner sig i soffan med te och nån tvserie... Hm...

så grym kille asså

Den här killen asså..... Ja jag gillar fiol okej det är ett supercoolt instrument.

Han ska tydligen vara en stor pojke nu

Det här blev resultatet av att jag hängde min kamera runt Nelly och skickade ut henne på ett litet fotouppdrag. Bror min förväntade sig ett lugnt födelsedagsfirande med släkten och blev minst sagt lite överraskad när hans kompisar dök upp vid åtta. Då blev det släktmiddag på övervåningen och en liten minifest på nedervåningen. Haha, en lite underlig kombination men det fungerade! Alla verkade ha superrolig och Victor verkade vara nöjd med sin födelsedag, så nog var det en lyckad kväll.

Har blivit sådär härligt förkyld igen och ska ha nationellt prov imorgon, så det blir spännande. Men efter det är alla nationella delar klara, så det ska ändå bli skönt att bli av med. Olyckligtvis har jag en hel del plugg över jullovet och ett svenskaprov direkt efter lovet, så jag är kanske en aning avundsjuk på alla er som bara ska vila och slappa hela lovet! Men det ska ändå bli ganska skönt med en liten paus. Om det blir snö hade vi tänkt att se om det går att tolka efter den där lilla hästen vi har. Jag red faktiskt en annan häst igår och herregud vilket skillnad det var! Hon hade ett helt annat, mycket större, steg och var mycket piggare, haha! Men efter ett tag hittade jag lite knappar även på henne och det var helt klart lite lärorikt. Trots att vår lilla häst kan vara riktigt grinig ibland, ställer sig i vattentunnor, hugger sönder hönät och täcken och försöker mörda grannponnyn med lite jämna mellanrum har jag hunnit bli ganska fäst vid henne. Hon är liksom lite charmig mitt i allt ihop!

hipp hipp hurra!

Idag fyller min ende (och därmed även bäste) storebror 18 år, hela huset är fullt av folk och min mor har satt upp överdrivet många färgglada lampor! Hurray!

Saker som råkar hända ibland

I måndags (om jag inte minns helt fel) följde jag med Hanna in till Nacka Forum och då råkade det liksom vara rea på Carlings. Därav ny tröja. Woops jag som egentligen inte hade några pengar. Men den var så jäklans skön!

Någon frågade vilken kamera jag fotar med och det är en Canon Eos 600D, med lite olika objektiv. Om ni vill kan jag skriva ett inlägg om vad som går att hitta i min kameraväska?

Nu blir det Doctor Who, måste ta mig igenom säsong 7 så att jag hinner förbereda mig mentalt för den tolfte doktorn!

Kroatien 2013 - Landet där vokaler är överflödiga

Då var det dags för lite historia! Den här sommaren åkte jag och min familj (med ytterligare en familj som man kan kalla för allt möjligt; vänner, grannar, extrafamilj... någon är gudmoder och någon är guddotter...) till Kroatien. Vi seglade i en vecka och bodde sedan i Split i en vecka och idag tänkte jag berätta om seglingen. Jag blev som tidigare nämnt ombedd av en läsare (jag vet dock fortfarande inte hur du vet det...) att berätta om det här och som vanligt är jag några dagar försenad.

Vi utgick från Šibenik i en Elan 494 och seglade själva. Man kunde ha med en kapten från företaget som hyrde ut båtarna. I hamnen som vi utgick ifrån hade våra "grannar", en familj från Göteborg, gjort det och de var väldigt nöjda. Men som de små rebeller vi trots allt är tänkte vi att "det kan inte vara så svårt!". Vi seglade norrut där vi hade hört att det skulle vara mycket mindre öar och inte lika mycket turister. Eftersom vi seglade veckan precis efter midsommar hade turistsäsongen inte heller satt igång ordentligt och vi slapp tydligen alla italienare som åker dit i augusti.

Att åka så tidigt på året var inga problem och utan det var ändå runt 25 grader i vattnet hela tiden. Vår första dag där nere var det galet varmt och det gick knappt att gå ut trots att det var sent på kvällen! Då hade de haft ett enormt högtryck i ca två veckor, vilket kan ha varit anledningen till att det var så pass varmt i vattnet. Tack och lov gick det över och det gick att vistas utomhus igen. Det stormade lite (ordentliga stormar!) men aldrig under några längre perioder. Vi lade bara till i en vik, väntade ut stormen och seglade vidare. Till skillnad från våra klassiska svenska stormar blåste det inte så mycket utan regnade och blixtrade. Det var faktiskt ganska mysigt, jag tycker om den sortens stormar!

Första dagen vi seglade denna 50 fot stora båt såg vi delfiner. Olyckligtvis var jag lite för långsam med kameran och lyckades inte få en ordentlig bild på dem.

Vi hade aldrig några problem med att hitta restauranger att äta middag på. Lunch åt vi vanligtvis på båten, förutom när vi seglade in i lite större hamnar. På många öar fanns det små restauranger och det låg bojar utplacerade som man fick hyra över natten. Maten var oftast väldigt god, men bläckfisksalladen var lite för levande för vår smak. Däremot hade de stora tallrikar med skinka, ost, oliver och sjögurkor som var helt underbart goda! Haha, vi funderade till och med på att börja importera deras skinka när vi inte hittade den i svenska butiker!

Att jag aldrig hade seglat ordentligt tidigare i mitt liv var inget problem. Pappa, broder min, och pappan i den andra familjen kunde segla och jag kan nu stolt säga att jag har seglat en enorm segelbåt i tio knop! Jag bodde i den lilla kaptenshytten längst fram i båten och hade en lucka på fördäck som var min enda dörr. Just en Elan skulle jag kanske inte rekommendera; vår båt var helt ny och ändå knarrade min lucka något förfärligt, ett dörrhandtag lossnade, toalettdörren gick i baklås och vattenmätaren (som visade hur mycket sötvatten vi hade i tanken) fungerade inte. Det var en väldigt vacker båt och trots alla fel blev vi väldigt förtjusta i den (vi hade ju ändå vårat första stora segeläventyr med henne!), men när man tänker tillbaka lite är det lite underligt. Hon hette för övrigt Fiji och en britt frågade oss därför om vi kom därifrån eller hade någon som helst koppling till Fiji. Det hade vi inte och han såg väldigt besviken ut...

Vi stannade även i två "större" städer som jag olyckligtvis har glömt bort namnen på. Men när vi var i den ena passade vi på att besöka nationalparken Krka, och det kan jag verkligen rekommendera! Där fanns ett otroligt vattenfall, man kunde bada och ha picknick. Det fanns även några restauranger. Vi hyrde cyklar för att ta oss dit, men det gick även en båt dit och därifrån en gång i halvtimmen. Kön var dock så lång att man inte alltid kom med första gången utan fick vänta ytterligare lite till och därför valde vi cyklar istället.

Om jag ska sammanfatta alltihop var det en otroligt häftig resa och om någon planerar på att göra något liknande är det här nog mina bästa tips:
  1. Om ni utgår från Šibenik: Segla norrut. I syd var det större städer med fler turistattraktioner (man kunde t.ex. hoppa bungyjump i en stad), men norrut var naturen otrolig och det öppna havet helt underbart!
  2. Gå i land och spring av er lite på kvällen! Om man inte har en tennisbana eller ett hemmagym på båten kommer man bli rastlös och jag vet själv att jag blir otroligt grinig då
  3. Besök de små öarna, de är underbart charmiga
  4. Åk inte för sent på året för att undvika enorma mängder turister (once again: the much feared Italians)
  5. Det går bra att vara kaxig över att ha högst båt i viken... tills att det börjar blixtra

#SIHS13

Jag var ju faktiskt också på Globen Horse Show i helgen också! Jag och mamma var där, hade grymma platser ungefär längst ner. Dock var vi på matinén = inga tävlingar... Men vi kollade bara 1h, sen gick vi och shoppade lite i Annexet haha. Shoppingen var lite roligare än matinén, fast det var galet med folk!

kramis kramis

let's hope your heart is strong enough

vi äger allt våra ögon ser ifrån balkongen

i know u wanna leave so come on baby be with me so happily

sexigbrud.se

jag lovar vi hinner det går om vi springer ut

vi tar alla homofober i kronologisk ordning och slaktar dom

Var på en supermysig tjejmiddag igår hemma hos Ellen (nästsista bilden). Hon bor i ett sjukt fint hus, jag fick seriöst en mindre chock när vi gick in på deras uppfart. Det roliga var, att innan när vi gick förbi det så sa vi: Haha fan va kul om hon skulle bo här. Och vad händer? Jo, ungen bor ju faktiskt i det där huset slottet.

Åh, vi fick så god mat också! Förrätt blev saffransrisotto, varmrätten kyckling med rotfrukter i ugn (typish) & chevresmör oooch efterrätt var cheesecake med pepparkaksbotten. Man kan ju säga att vi rullade där ifrån. Fotograf som jag är (AHAHHAHA) tog jag med mig kameran och fotade mina nya, underbara klasskompisar så bilder på dom kommer dyka upp här inom en snar framtid.

Jag ska bli bättre på att uppdatera. Lovar.