in New York, concrete jungle where dreams are made, oh

Nu har det gått mer än en vecka sedan födelsedagsfesten och ungefär fyra dagar sedan det senaste blogginlägget. Jag har hunnit övningsköra för fjärde gången (säger fjärde eftersom att jag inte tycker att den där gången min bror manipulerade mig till att försöka backa ut vår manuella minibil på egen hand inte riktigt räknas, kan inte helt ärlig säga att jag faktiskt körde bilen), vilket gick bättre än den tredje gången då vi höll på att hamna i ett dike. Denna gång var vi istället aningen för nära grannens lastbil, något min fantastiske körskolelärare (a.k.a. min mor) inte upplyste mig om förrän vi stod precis bredvid den. Är det möjligt att flytta en bil i sidled? Nej? Då kanske det kan vara en bra idé att säga till innan vi har kommit till den punkten. 

~

 
Den absolut häftigaste stadenvi besökte i USA var, enligt mig, New York. Det var även vårt första stopp och vi stannade där i tre nätter. Bodde på ett litet hotell intryckt i Koreatown, precis bakom Empire State Building. Just den byggnaden var kanske inte vad som imponerade mest på mig, om jag ska vara helt ärlig, men i övrigt hade staden fantastiskt häftiga byggnader. Bara gatusystemet, som var både mer logiskt och enklare att förstå än skolans betygskriterier, satte spår. Fick mig att fråga varför vi inte har numrerat Stockholms gator. Kom sedan på att vi har lite vatten och lite berg ivägen och genast blev allt lite knepigare. Vi var inne i Little Italy och åt lunch på en jättevacker restaurang, träffade på en trevlig halvsvensk servitör som vi olyckligtvis glömde att ta med oss hem, och strosade in i den ena parken efter den andra där vi bekantade oss med allt från ekorrar till gamla tanter. 

Människorna i New York var med lätthet både de mest sociala och de mest spännande. Jag hade på mig en t-shirt med texten "MISSING" och en bild på en tecknad mops, som för övrigt är inhandlad på Gina Tricot och inte har någon som helst koppling till mig egentligen. Två gånger blev jag stannad utav människor som undrade om hunden verkligen var försvunnen och huruvida vi hade hittat den igen. I den första parken vi besökte stod en barbröstad man och spelade saxofon, vilket är, kom igen, typ det häftigaste instrumentet någonsin. Hade jag varit musikalisk nog hade jag gett det ett försök, men jag vet mina gränser. Mitt bästa tips till den som ska besöka New York är att packa bra skor att gå i, och att lära sig tunnelbanesystemet någorlunda för helt plötsligt har man gått i tre timmar åt ett håll och inte fan orkar man gå tillbaka!
 

bilden som användes till bloggens bakgrund, just FYI

 

kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: