Redigeringstips - Lagermaskar

Jag redigerar alla mina bilder i Photoshop CS6, ett program som fanns förinstallerat på min skoldator, men det finns även likvärdiga program som kostar betydligt mindre men fungerar bra ändå. Mitt Photoshop är även på engelska.

Jag tänkte att det kan vara dags för mig att dela med mig utav lite lärdom om fotoredigering för de som är nyfikna. Något som jag tycker är väldigt viktigt och väldigt användbart att kunna är lagermaskar. I början kan det vara lite knepigt men så fort man förstår själva principen är det hur enkelt som helst och till riktigt stor hjälp! Lagermasken berättar hur mycket utav ditt lager som ska synas. Det som är vitt syns medan det som är svart blir osynligt, utan att raderas. 


Det första jag gör är att öppna upp min bild i Photoshop och för mig ser det då ut såhär. Det enda jag har gjort med den här bilden är en snabb redigering i RAW. 



För att göra det enklare att förstå lagermaskar lägger jag sedan på ett Solid Color lager. Det här ett enfärgat lager som hamnar ovanpå bilden. 



Här får du välja vilken färg du vill ha, klicka sedan OK och resultatet blir det du ser nedanför. Till höger har jag alla mina olika lager och där finns Color lagret med. Den lilla röda rutan är för att visa vilken färg jag har valt, alltså den färg som hela bilden har fått, medan den vita rutan till höger om den är lagermasken. För stunden är det små vita streck runt den röda rutan vilket betyder att den är markerad.



Jag väljer sedan en pensel med färgen svart. Vilken storlek du vill ha på penseln är helt upp till dig och varierar mycket beroende på hur stor din bild är. Bilden jag jobbar med är 4500px bred och behöver därför en ganska stor pensel för att det ska synas ordentligt vad jag gör.


Sedan markerar jag lagermasken genom att klicka på den. Allt jag målar hamnar då där. Du kommer märka när du har lagermasken markerad att du endast kan använda dig utav gråskala när du målar. Jag har färgen svart och drar ett stort streck genom bilden. Som du ser försvinner då det röda, alltså färglagret, där jag har dragit det svarta strecket. Inget svart streck syns på själva bilden men i den lilla lagermasken kan man se det. Det svarta är alltså "osynligt" i bilden medan det vita finns kvar. 

 
Sedan väljer jag en vit färg istället och ritar lite till, fortfarande med lagermasken markerad. Då återuppstår den röda färgen där jag har målat vitt. Detta eftersom att hela lagret egentligen är rött och lagermasken endast berättar var någonstans i bilden jag vill visa lagret, alltså det röda. När vi sedan redigerar med färgjusteringar, kurvor och liknande kommer det här vara till stor hjälp om man bara vill justera en liten del utav bilden!

Ett exempel är bilden på svanen med den lilla blomsterkransen. Utan en lagermask passade den inte in i bilden och jag ville inte sudda ut delar utav den eftersom att jag då riskerade att sudda ut för mycket och skulle få börja om. Istället använde jag en lagermask.


Utan lagermask: blomkransen går in och över svanen igen.

 
Med lagermask: jag får kransen precis där jag vill ha den.